- Kijk in je werkboek naar de leerdoelen, welke leerdoelen waren er.
- Samen bespreken we een aantal vragen, heb jij deze goed beantwoord.
De docent geeft aan welk leerdoel bij deze vraag hoort. - Heb jij alle vragen goed kunnen beantwoorden? Dan heb jij de leerdoelen van de vorige les behaald.
- Heb je nog niet alle leerdoelen behaald, maak dan herhalingsopdrachten (achter elk hoofdstuk).
Lesdoel
Terugblik vorige les
Intro
Elke dag heb je producten in jouw handen, denk aan je fiets, mobiel of pen. Het maken van een product van grondstof tot aan het eindproduct kost vaak meerdere stappen. Zo kijken we waarom bijvoorbeeld een krop sla een euro kost, terwijl een kant-en-klare salade meerdere euro´s kost. Hierover leer je meer in deze les.
Begrippen
- Produceren
- Bedrijfskolom
- Toegevoegde waard
- Productiekosten
- Kostprijs per product
- Productiesectoren
Leerdoelen
-
Je weet wat produceren is.
-
Je weet hoe bedrijven in de bedrijfskolom zorgen voor toegevoegde waarde.
-
Je weet wat productiekosten zijn.
-
Je kunt de kostprijs per product berekenen.
-
Je weet welke productiesectoren er zijn.
Uitleg theorie
Samenwerken
Vraag 43
Ben je volgens de regels werkloos in de volgende gevallen?
- Je bent 14 jaar en zit in de tweede klas van het vmbo. Je werkt op zaterdag in de supermarkt. Je krijgt ontslag.
- Je bent 19 en komt van het mbo. Het lukt je niet om een baan te vinden.
- Je hebt tijdelijk werk gedaan, maar nu heb je even geen zin om te gaan werken.
Vraag 48
Je hebt al twee jaar een baan. Je verdient € 1.640 per maand. Doordat het niet zo goed meer gaat in het bedrijf waar je werkt, krijg je ontslag.
Rekenen in de economie (Rekonomie)
Lijndiagram
Met een lijndiagram laat je zien hoe iets in de loop van tijd stijgt of daalt. Zo zie je in één oogopslag hoe het verloop is van de verandering.