- Kijk in je werkboek naar de leerdoelen, welke leerdoelen waren er.
- Samen bespreken we een aantal vragen, heb jij deze goed beantwoord.
De docent geeft aan welk leerdoel bij deze vraag hoort. - Heb jij alle vragen goed kunnen beantwoorden? Dan heb jij de leerdoelen van de vorige les behaald.
- Heb je nog niet alle leerdoelen behaald, maak dan herhalingsopdrachten (achter elk hoofdstuk).
Terugblik vorige les
Lesdoel
Intro
Misschien houd jij er ook wel van om een hele dag te gaan shoppen en kijken welke leuke kleding er in de rekken hangt. Nauurlijk heb jij geheel je eigen smaak en stijl. Maar als je op school kijkt zie je dat veel medeleerlingen eenzelfde kledingstijl hebben, je kan vast zo een paar groepjes bedenken en de kledingstijl die zij dragen. In deze les leer je wie invloed heeft op wat jij koopt.
Wat levert deze les jou op?
-
Ik kan uitleggen waardoor mensen verschillende behoeften hebben.
-
Ik ken het verschil tussen sociale en commerciële beïnvloeding.
-
Ik weet waarom fabrikanten en winkeliers reclame maken.
-
Ik kan met een percentage een getal uitrekenen.
Uitleg theorie
Refresh your mind!
Nieuwsgierig voor de les en wil je de begrippen al eens beluisteren, kijk dan het Pincode filmpje.
Natuurlijk kan je ook na (of voor) de les de uitleg nog eens bekijken.
Zelfstandig of samenwerken
Maak de basisopdrachten uit het werkboek.
Controleer jouw antwoorden met het nakijkboek.
- Alles foutloos gemaakt? Ga naar stap 4.
- Niet alles foutloos, ga naar stap 3.
Heb je een vraag fout? Dan de volgende stappen:
- Kijk wat er fout ging.
- Begrijp je wat er fout ging, anders vragen in de les.
- Maak de Herhaling opdracht die erbij hoort.
- Maak eventueel de vraag een paar dagen later opnieuw.
Maak de Plus opdrachten!
Rekonomie
Met procenten een getal berekenen
Te berekenen aantal of bedrag = percentage ÷ 100 × totaal
Let op, het werkboek houdt een andere rekenwijze aan dan die uit de lessen wiskunde. Natuurlijk kan je hier ook een verhoudingstabel voor gebruiken.