Lesvoorbereiding
Leerdoelen
Begrippen
Tips
-
-
Je kunt de omzet, de brutowinst en het nettoresultaat berekenen.
-
Je kunt uitleggen waarom de arbeidsproductiviteit belangrijk is en hoe die kan verbeteren.
-
Je kunt uitleggen hoe de productiecapaciteit van een bedrijf kan stijgen.
-
Je kunt uitleggen hoe bedrijven bij hun productie rekening kunnen houden met mens en milieu.
-
- Bestedingen
- Doelgroep
- Duurzaam consumeren
- Maatschappelijke kosten
- Marketing instrumenten
- Primaire inkomens
- Secundaire inkomens
Lesdoel
Intro
Examenonderdeel Arbeid en Productie. Na ons eigen huishoudboekje gaan we nu naar de bedrijven kijken. Welke kosten heeft een bedrijf en hoe kunnen we deze onderverdelen? Wat is het verschil tussen een verkoopprijs en een consumentenprijs en hoe berekenen wij deze ? Dat leer je in deze les.
Uitleg theorie
Refresh your mind!
Wil je goed voorbereid naar de les of juist na de les nog even wat theorie uitleg beluisteren? Er zijn verschillende docenten die hetzelfde stuk uit je leerboek uitleggen. Kies de docent/uitleg die jij het prettigst vindt.
Planning
Les 1 – maken de basisopdrachten van deze paragraaf en nakijken (maak de herhalingsopdrachten)
Les 2 – maken deel van de rekenopdrachten, herhalingsopdrachten en plusopdrachten.
Les 3 – afronden en nakijken van de rekenopdrachten, herhalingsopdrachten en plusopdrachten.
Les 4 – examentraining en opdrachten
Zelfstandig of samenwerken
Rekonomie
Berekenen Kostprijs per product
De formule is:
Kostprijs per product = (Vaste kosten + variabele kosten) : aantal producten
De kostprijs per product bestaat uit het totaal van de vaste kosten (kosten die je maakt ook al produceer je nog niks) en de variabele kosten (kosten per product). Let op dat je wel werkt met gelijke waardes, dus totale vaste kosten en totale variabele kosten. Je zal veelal de vaste kosten in zijn geheel krijgen en de variabele kosten per product. De berekening is dan:
Kostprijs per product = (Vaste kosten : aantal producten) + variabele kosten
Berekenen Verkoopprijs of Consumentenprijs
De formule is:
Verkoopprijs = inkoopprijs + brutowinstmarge Consumentenprijs = verkoopprijs + btw
De verkooprijs bestaat dus uit de inkoopprijs van de goederen en daarbij opgeteld de brutowinstmarge. Vaak zal de brutowinstmarge een percentage zijn die bovenop de inkooprijs komt. De verkoopprijs is dan inkooprijs x ((100% + brutowinstmarge%) : 100) De consumentenprijs is de verkoopprijs + btw In Nederland kennen we btw hoog / laag ofwel 21% / 9%. Btw komt bovenop de verkoopprijs (100%) + btw (9% of 21%) = (109% of 121%) Berekenning consumentenprijs:
Btw laag = Verkoopprijs x 1,09 Btw hoog = Verkoopprijs x 1,21
Berekenen Consumentenprijs exclusief btw
Let op, btw komt bovenop de verkoopprijs (100%) + btw (9% of 21%) = (109% of 121%) Berekening consumentenprijs:
Consumentenprijs incl. btw laag = Verkoopprijs x 1,09 Consumentenprijs incl. btw hoog = Verkoopprijs x 1,21
Bij het terugrekenen van een consumentenprijs exclusief btw delen we de consumenten prijs door 1,21 of 1,09!
Excl. btw laag = Consumentenprijs : 1,09 Excl. btw hoog = Consumentenprijs : 1,21
Extra uitleg bij de theorie