Een KWL-diagram kan eenvoudig worden gemaakt met de traditionele lay – outs, rastergegevens of T-diagrammen. De lege KWL-sjabloon hieronder gebruikt een T-kaartlay-out met alleen cellen om de scheiding van de kolommen te benadrukken.
Er zijn drie kolommen in een typische KWL-grafiek.
- K – Wat ik weet
- W – Wat ik wil weten (of wat ik W onder)
- L – Wat ik heb geleerd
Wat ik weet
De eerste kolom van een KWL-grafiek is de kolom K of “Welke kennis heb ik al”. Het doel hiervan is om gebruik te maken van de voorkennis van de studenten over het onderwerp van studie dat ze gaan beginnen. Studenten worden aangemoedigd om te brainstormen over wat ze al weten, met behulp van trefwoorden of korte zinnen over het onderwerp en het op te schrijven.
De “K” -kolom heeft brede informatie. Dit komt vaak voor als het onderwerp ook open is. Als studenten moeite hebben na te denken over wat ze misschien weten of als de docent meer specifieke informatie verkiest, kan het helpen om gerichte vragen te stellen.
Wat ik wil weten
De kolom ‘W’ of de kolom ‘Wat ik wil weten’ moedigt studenten aan om dieper te duiken en na te denken over wat ze misschien uit de tekst, onderzoek of activiteit willen halen. Ze moeten hun voorkennis over het onderwerp gebruiken om na te denken over wat ze nog meer willen weten.
Net als bij de kolom ‘K’ zijn de soorten vragen grotendeels afhankelijk van wat ze al weten over het onderwerp of hoe geïnteresseerd ze daarin zijn. Deze kolom moedigt de studenten aan om met een doel te lezen.
Wat ik heb geleerd
De kolom ‘L’ of ‘Wat ik heb geleerd ‘ wordt voltooid nadat de studenten klaar zijn met de tekst of opdracht. Dit is waar ze de vragen zullen beantwoorden die ze in de kolom ‘W’ hebben gesteld. Studenten moeten ook andere interessante dingen vastleggen die ze hier hebben geleerd. Als ze hun vragen niet uit de kolom ‘W’ kunnen beantwoorden, kunnen studenten worden aangemoedigd andere bronnen te gebruiken om antwoorden te vinden in plaats van de vragen onbeantwoord te laten.
In de kolom ‘L’ moeten alle vragen zijn beantwoord. Afhankelijk van de studenten kan er een “minimum” vereiste zijn voor stukjes informatie. Dit is met name het geval als de docent wil dat de studenten meer doen dan alleen de vragen uit de kolom ‘W’ beantwoorden.