De Cornell-methode is een systematische manier van aantekeningen maken die helpt bij het organiseren en verwerken van informatie. Deze methode is ontwikkeld door Walter Pauk, een onderwijsprofessor aan de Cornell University, en is bijzonder nuttig voor studenten en professionals die hun studie- of werkproces willen verbeteren. De kern van de Cornell-methode ligt in het verdelen van het papier in vier secties: de kop van de pagina, de kantlijn aan de linkerkant, de hoofdnotitieruimte, en een samenvattingsgebied aan de onderkant van de pagina.
Tijdens de les of leessessie, maak je aantekeningen in de hoofdruimte, waarbij je probeert de informatie in eigen woorden te formuleren. Markeer of onderstreep belangrijke punten. Naast deze aantekeningen, schrijf je in de kantlijn vragen of sleutelwoorden die je later zullen helpen de informatie te herinneren. Na afloop van de les of leessessie, neem je de tijd om de aantekeningen te herzien en een samenvatting te schrijven in de ruimte aan de onderkant van de pagina.
Deze methode bevordert niet alleen een beter begrip van de stof, maar verbetert ook de organisatie en het vermogen om informatie snel te herzien. Het is een dynamische manier van leren die aanpassing en persoonlijke ontwikkeling stimuleert. Door de Cornell-methode te gebruiken, ontwikkel je vaardigheden in kritisch denken, samenvatten en het stellen van vragen, wat essentieel is voor succesvol leren en professionele groei.
Hoe werkt de methode precies?
- Verdeel je papier in vier stukken zoals op de tekening.
- Schrijf in het bovenste veld de titel ‘Onderwerp – Vak – Datum’.
- Schrijf in het linkerveld de titel ‘Belangrijke woorden’.
- Schrijf in het rechterveld de titel ‘ Notities’.
- Schrijf in het onderste veld de titel ‘Samenvatting.
Het veld Onderwerp – Vak – Datum
Noteer in dit bovenste veld het onderwerp van de leerstof, het vak en de datum dat je de notities maakt.
Het veld Notities
De hoofdnotitieruimte wordt gebruikt voor het maken van uitgebreide aantekeningen tijdens een les, vergadering of bij het lezen van tekst.
- Je gebruikt dit veld om notities te maken tijdens het volgen van de les, het lezen van een boek of bij het bekijken van een video.
- Je maakt hier aantekeningen en/of tekeningetjes, maar net wat voor jou duidelijk is.
- Maak zo kort mogelijke notities.
- Gebruik afkortingen.
- Laat ruimte tussen de verschillende aantekeningen en punten, dat maakt het later overzichtelijker.
- Noteer vragen die in je opkomen en/of dingen die je niet begrijpt.
- Verwacht niet tijdens een les van alles notities te kunnen maken. Dat kun je niet bijhouden en je hebt altijd nog je boeken. Maak aantekeningen van datgene wat er voor jou uitspringt.
Het veld Belangrijke woorden
In de kantlijn noteert men kernpunten of vragen die corresponderen met de hoofdnotities. Dit stimuleert actief luisteren en het identificeren van belangrijke concepten.
- In de linkerkolom zet je belangrijke woorden uit de notities, die woorden die de kern van het verhaal pakken.
- Dit kunnen sleutelwoorden zijn, belangrijke namen, plaatsen of datums, of bijvoorbeeld belangrijke begrippen. Noteer deze belangrijke woorden kort en krachtig.
Het veld De samenvatting
Na de sessie wordt de samenvattingsruimte gebruikt om een korte samenvatting van de pagina te schrijven, wat helpt bij het versterken van het geheugen en het bieden van een snelle referentie bij het herzien van de notities.
- In het onderste veld zet je een korte samenvatting. Je kunt jezelf hierbij de volgende vraag stellen: wat zou je iemand vertellen om dit onderwerp duidelijk te maken?
- Gebruik in de samenvatting de sleutelwoorden en belangrijkste punten.
- Doe dit binnen 24 uur nadat je de les hebt gehad of de notities hebt gemaakt. Dan zit alles nog fris in je hoofd.
Tot slot: bewaar de aantekeningen in een map of gebruik hier een apart schrift voor. Dan heb je alle stof netjes bij elkaar als je een proefwerk moet leren.
Tips
- Verzamel je vragen.
Als je deze methode gebruikt, ontdek je vanzelf waar je nog vragen over hebt. Verzamel deze en schroom niet om je leraar om uitleg te vragen. Ook vragen en om extra uitleg vragen is een goede manier om de stof eigen te maken. - Herhaal, herhaal, herhaal.
Met deze manier van het maken van aantekeningen, heb je de kern van de lesstof bij elkaar. Herhaal, herhaal, herhaal om het je eigen te maken. - Werk samen met een klasgenoot.
Door samen te werken, kun je makkelijk notities delen. Misschien heeft je klasgenoot nog goede aanvullingen op wat je zelf al hebt genoteerd. - Begin op tijd met leren.Verzamel op tijd de notities voor een proefwerk. Zo heb je goed overzicht wat je allemaal moet leren. Begin hier op tijd mee om de stof eigen te maken.
- Prop je notities niet op elkaar.
Houd wat ruimte tussen de aantekeningen die je maakt. Prop je notities niet op elkaar, want daar wordt het onleesbaar van.